حجت الاسلام صادق نیکنام گفت: برخی با نظرات نسنجیده خویش به حکومت معاویه و یزید هم مشروعیت می بخشند.

به گزارش شمس آباد از استان
چهارمحال و بختیاری؛ مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار
بسیج، بیان داشت: این روزهای اخیر یک سوال
بسیار بزرگ مطرح است، که آیا مردم به کسی اقبال پیدا کنند این شخص برای حکومت
مشروعیت پیدا می کند تا هر رفتار و برخوردی از این شخص ، نوعی مشروعیت داشته باشد
یا خیر .

حجت الاسلام صادق نیکنام افزود: با
اینکه این مسئله، مسئله بسیار روشنی است و هرمسلمان شیعه با جواب این سوال آشناست، که تن به پذیرش حکومت
اسلامی و ولایت ولی فقیه داده و از هیچ حرکتی
برای باقی حکومت اسلامی و تبعیت از ولی فقیه دریغ نمی ورزد.

وی، با بیان اینکه، اشاره ای کوتاه به این مطلب خالی از لطف نیست، گفت: شیعه
معتقد است هیچ کس حق ولایت بر کسی را ندارد، چون مالک او نیست و تنها خداست که چون
مالک همه هستی است، حق ولایت بر مردم را دارد و بعد از خداوند متعال تنها کسی می تواند صاحب این حق بوده باشد که از طرف خداوند
متعال منصوب شده باشند .

حجت الاسلام نیکنام، مشروعیت ولایت
را از جانب خدا دانست و افزود: شیعیان معتقدند حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و
آله و سلم) و امامان معصوم از جانب خدا به ولایت منصوب شده اند و در زمان غیبت امام
زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فقیهی که واجد شرایط بوده باشد حق حاکمیت و ولایت
دارد .

این مقام مسئول ادامه داد: تنها تفاوت
ولایت معصومین و ولی فقیه در این است که امامان معصوم در از طرف خدا به شکل معین نصب
شده اند، ولی نصب فقها عام بوده و در هر زمان
برخی از آنها مأذون به حکومت هستند .

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه
ناحیه کوهرنگ تصریح کرد: اما در مورد اینکه آیا اقبال مردم به حضرت رسول اکرم (صلی
الله علیه و آله و سلم) یا حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) نقشی در مشروعیت بخشیدن
به ولایت و حکومت ایشان داشته است یا نه؛ که باید گفت حضرت رسول اکرم از زمانی که در
غار حراء به مقام رسالت برگزیده شدند، مقام
ولایت و حکومت برای ایشان ثابت بوده است.

وی، گفت: در زمانی که مردم زمینه حکومت
را برای رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فراهم نمودند، این مقام ولایت و حکومت
برای حضرت عینیت پیدا نمود و محقق گردید، نه آنکه تا قبل از آن؛ حضرت رسول مقام ولایت نداشته اند، بلکه مقصود آن است که با اقبال مردم زمینه حکومت
حضرت رسول فراهم شد و عینیت به این مقام بخشیده اند .

حجت الاسلام نیکنام، افزود: عده ای
از برادران اهل سنت بر این باورند که بعد از رسول خدا، ولایت و حکومت با رای و بیعت
مردم مشروعیت پیدا می کند، در حالیکه شیعیان با اتفاق، مشروعیت حکومت ائمه را با نصب
الهی می دانند، ولی تنها رای و بیعت مردم در
تحقق بخشیدن به حکومت ائمه را موثر می دانند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه؛ برخی
با نظرات نسنجیده خویش به حکومت معاویه و یزید هم مشروعیت می بخشند، ادامه داد: اگر
مشروعیت ولایت از جانب خدا نبود، با نظرات نسنجیده برخی افراد باید گفت پس حکومت معاویه
و حتی یزید هم یک حکومت مشروع بود و هرچه انجام می دادند از مشروعیت برخوردار بود و
فرقی ندارد این قبول مردم با زور بوده باشد یا رشوه و پخش پول و خرید نظر مردم به راههای
غیر اخلاقی.

وی، خاطرنشان کرد: مگر غیر از این بود
که مردم کوفه با امام حسین (علیه السلام) بیعت نمودند؛ ولی تا پول های کثیف یزید در بین آنها تقسیم شد
دست از بیعت برداشتند و حکومت یزید را قبول کردند .

حجت الاسلام نیکنام افزود: اینکه امام حسین (علیه السلام) بعد از شکستن
بیعت از سوی کوفیان بر قیام خود پا فشاری نمود و در این راه از جان خود و عزیزان خویش
گذشتند، به خاطر این بود که حق حکومت و ولایت
و اصلاح مردم را از آن خود می دانستند.

وی، گفت: در هیچ کجای تاریخ نداریم
که حضرت امیر المومنین (علیه السلام) پس از بیعت مردم با خلفای سه گانه، ایشان نیز
با آنها بیعت کرده باشند و حکومت آنها مشروعیت داشته باشد؛ بلکه در همه حال حکومت را
حقی برای خود می دانستند، که این حق را به ناحق غضب نمودند و اگر مقام ولایت حضرت علی (علیه السلام) در آن زمان
(خانه نشینی حضرت) نبود پس چگونه حضرت حکومت را حق خود می دانستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :