گروهی که با رانت توانسته به نشریه و امکانات دست پیدا کند، بخشی از این رانت تخصیصی را برای ساکت نگهداشتن مهره‌های رسانه‌ای‌اش اختصاص می‌دهد. کم نیستند چهره‌های رسانه‌ای که به عنوان مدیر در بدنه هنر و تجربه فعالیت می‌کنند و از مواهب آن بهره می‌برند و حتی یک کلام هم درباره خطرات و آثار سوء این گروه صحبت نمی‌کنند. در واقع اگر به این مهره‌ها رانت تعلق نگیرد، سکوت خود را خواهند شکست. کیفیت پایین فیلم‌های به نمایش درآمده در این گروه سینمایی به گونه‌ای است که کارشناسان عنوان می‌کنند بخش قابل‌توجهی از فیلم‌های به نمایش درآمده در گروهک انحرافی هنر و تجربه با استانداردهای سینمایی فاصله دارند. 

    

فیلمک‌سازی‌های بی‌قاعده

 

روز گذشته جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در پی اکران تعدادی فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه که از اساس سنخیتی با این گروه نداشته و ندارند به این نکته اشاره کرد که «قاعده مرسوم در گروهک انحرافی موسوم به هنر و تجربه این گونه بوده است که فیلم‌های مشکل‌دار، توقیفی و فیلمک‌هایی که با استانداردهای سینمایی فاصله دارند و ضعف‌های محتوایی و سینمایی آنها مانع نمایش عمومی‌شان می‌شود، در این گروهک به نمایش درآیند، از همین رو تعداد کثیری از فیلم‌های به نمایش درآمده آن از منظر ساختار هنری و مضمون حرف چندانی برای گفتن نداشته‌اند. گرچه گاه در میان آنها آثار کوتاه و بلند مستند و داستانی از حرفه‌ای‌های سینما هم به نمایش درآمده است، ولی این فیلم‌ها ربطی به این گروهک من‌درآوردی نداشته‌اند و صرفاً به جهت بازارگرمی در این گروه اکران شده‌اند.»

پیشنهاد ویژه :   سرگرمی ، تفریحی : فرمت HEIF و مقایسه آن با JPEG ؛ بررسی نسل جدید فرمت عکس اپل

 

این منتقد با بیان اینکه این روزها چند فیلم اندک متفاوت در مضمون و ساختار در این گروه به اصطلاح سینمایی به نمایش درآمده و با اینکه برخی از آنها میان فیلمک و فیلم سینمایی درجا می‌زنند و از استانداردهای آثار سینمایی به دور هستند، ولی بعضی حرف‌هایی برای گفتن دارند، توضیح می‌دهد: «‌این فیلم‌های نصفه و نیمه می‌تواند تا حدی مصداق هنر و تجربه راستین باشد، ولی این رخداد استثنایی است و قاعده رایج این گروهک مبتنی بر اکران کیلویی فیلمک‌های سطحی و ضعیف است. به عبارتی ۱۰ فیلم در حال نمایش در این گروهک به دلایلی از جمله تولید برای مخاطب خاص، فاصله از زبان و فرهنگ و زندگی اجتماعی و متفاوت بودن در ساختار با فیلم‌های روی پرده به ناچار در این گروه اکران شده‌اند. 

 

این مدرس سینما بر این نکته متذکر می‌شود که «فیلم‌های به نمایش درآمده با آنکه کمترین سنخیت ساختاری و محتوایی با گروهک هنر و تجربه ندارند و اغلب در قالب فیلم‌های جاری هنری یا تجربی نمی‌گنجند، عمدتاً به دلیل محدودیت‌های نگاه انحرافی حاکم بر سینما و نگرش‌های خاص سازندگان‌شان در این گروه به نمایش درآمده‌اند. این آثار با حضور و نمایش خود مسیری تازه را برای جلوگیری از انحراف این گروهک و هماورد‌طلبی‌های کودکانه‌اش در مقابل سینمای حرفه‌ای پیش پای آن قرار نمی‌دهد». 

پیشنهاد ویژه :   شمس آباد نیوز : معلمانی که ۶ماه حقوق نگرفته اند/ فقر درمدارس غیردولتی مناطق محروم

   

سینمایی که جدی نیست

 

اشاره به اینکه فیلم‌های تولید‌شده هیچ ربطی به گروه رانتی هنر و تجربه ندارند و اگر این گروه انحرافی هم ایجاد نمی‌شد، این فیلم‌ها ساخته و اکران می‌شدند، حرف دقیقی است. واقع مطلب این است که گروه هنر و تجربه گروهی برای اکران آثاری است که توان رقابت با فیلم‌های حرفه‌ای را ندارند، ولی این گروه به تدریج آنقدر بعد رسانه‌ای خود را توسعه داد که نوعی غلبه تئوریک و فکری در سینمای ایران رقم زد، در صورتی که در همه دنیا تنها بخش حاشیه‌ای و بسیار کوچک از سیستم اکران به آثار تجربه‌ای تعلق می‌گیرد و هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد سالن‌هایی که باید در اختیار آثار حرفه‌ای قرار داده شود، به فیلم‌های آماتور تعلق بگیرد. جالب است که این گروه سینمایی با بی‌تدبیری کامل بخشی از امکانات شهرستان‌ها را نیز اشغال و نوعی از سینمای فرمالیستی و بی‌خاصیت را ترویج می‌کند. 

 

جدی نبودن و نگاه آماتوری را باید خصیصه اصلی تفکر افرادی دانست که تحت عنوان هنر و تجربه گرد هم آمده‌اند و بخشی از بودجه دولتی سینما را می‌بلعند. متأسفانه همین حالا بخش عمده‌ای از آثاری را که در این گروه در حال اکران هستند، آثاری تشکیل می‌دهند که اساساً ربطی به هنر و تجربه ندارند. برای مثال مستندهایی که در این گروه اکران می‌شوند، اغلب آثار حرفه‌ای هستند و معلوم نیست بر اساس چه منطقی به اسم هنر و تجربه اکران می‌شوند. 

پیشنهاد ویژه :   سیاسی : در جلسه هیات دولت بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور ادامه یافت

 

در حالی که سینمای ایران به دلیل خودباختگی فرهنگی به بسیاری از ژانرهای سینمایی ورود نمی‌کند و تنبلی و رخوت و نیز وجود رانت‌های دولتی سبب می‌شود سود ساختن فیلم در تولید باشد و نه اکران، سینمای هنر و تجربه و تبلیغات آن را باید انحرافی اساسی در سینمای ایران قلمداد کرد که برای خشکاندن ریشه‌های فکری سینمای جدی، عامه‌پسند و حرفه‌ای پایه‌گذاری شده است و از حمایت‌های افرادی بهره می‌برد که اساساً جوان هنرمند ایرانی را در حدی نمی‌داند که بتواند با سینمای جدی دنیا رقابت جدی داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :