به گزارش شمس آباد؛
١-در تخت جمشید روایت‌هایی متقن از وضعیت ایران در ٢۵٠٠ سال پیش وجود دارد،درباره وقایع دهه‌ها و سده‌های اخیر که آثار و اسناد فراوانی از آن‌ها به‌جا مانده به‌هیچ‌وجه نمی‌توان چنین روایت یکدست و متقنی ارایه داد که در پارسه درباره ٢۵٠٠ سال پیش ارایه می‌شود. در تخت جمشید دستاوردهاى بزرگ از تمدن و فرهنگ ایران باستان روایت می‌شود؛ قومى متمدن ، پادشاهانى مقتدر،برنامه ریز، مردمى متحد و یکدل! قهرمانان و اسطورهاى دفاع از وطن (آریو برزن) معرفى مى شوند، مردم در برابر وطن فروشان یا دشمنان متحد و یکرنگ هستند، فتوحات شان در شرق و غرب زبانزد است.

٢-دیدگاه بزرگان درباره کوروش بیانگر باقی و توجه به تمدن ایران است. جایى که به سوره کهف و مطلب ذوالقرنین تکیه مى شود: -ابوالکلام آزاد با تفسیر آیات ٩۵ تا ٨٢ سوره کهف آورده‌است که ذوالقرنین، کوروش هخامنشی است. -علامه طباطبایی معتقد است «هر چند بعضی از جوانبش خالی از اعتراضاتی نیست، بلکه از هر گفتار دیگری انطباقش با آیات قرآنی روشن‌تر و قابل قبول‌تر است.» در تفسیر نمونه ازنظریه انطباق کوروش با ذوالقرنین به عنوان نظریه برتر یاد شده‌است وبر تأیید این نظریه در تفسیر من هدی القرآن، تفسیر الفرقان و تفسیر المنیر اشاره شده‌است.در تفسیر المنیر با قاطعیت، ذوالقرنین، همان کوروش دانسته شده که دو طرف جهان را گشت و احتمالاً به خاطر شجاعتش به ذوالقرنین ملقب شد. -آیت الله مکارم شیرازی می‌نویسد:درست است که در این نظریه نیز نقطه‌های ابهامی وجود دارد، ولی فعلاً می‌توان از آن به عنوان بهترین نظر درباره تطبیق ذوالقرنین بر رجال معروف تاریخی نام برد. -رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به دو نگاه متفاوت به آثار تاریخی قبل از اسلام از جمله تخت جمشید مى گویند:«از یک منظر،این آثار متعلق به جباران تاریخ ایران است و نفرت از استبداد و جباریت، اینگونه آثار را در چشم و دل انسان ها از جمله متدینین، بی جاذبه می‌کند اما از جنبه مثبت، نباید فراموش کرد که این آثار، به هرحال محصول سرپنجه هنرمند، ذهن خلاق، روحیه بلند نظر و «ذوق و ابتکار ایرانی»است واین واقعیات، تخت جمشید و دیگر آثار تاریخی رادر سراسر کشور، مایه افتخار ملت ایران” خدمتگزاری حقیقی مسئولان و مدیران رده های مختلف کشور به ملت، و همت و آمادگی مردم، آینده روشن این کشور را به فضل پروردگار، تضمین می‌کند…“ و جزو مفاخر تاریخی این کشور قرار می‌دهد». ایشان با اشاره به مجاهدت برخی کشورها برای ایجاد مفاخر مصنوعیِ تاریخی تأکید دارد: «مفاخر حقیقی تاریخ ملت ایران، موجب تقویت اعتماد به نفس ملی است و لازم است مورد توجه بیشتر قرار گیرد». لذا در مطالب علامه طباطبایی، در نگاه آیت الله مکارم شیرازی از کوروش به نیکى یاد شده و رهبر معظم ایران درباره مفاخر حقیقى تاریخ نظر صریحى دارند.
٣-مدیران و کارگزاران فعلى ایران هیچگاه مخالف میراث باستانى، فرهنگ و تمدن ایرانى نبوده و نیستند، مصداق قابل لمس نوروز باستانى است؛ هیچ کس در هیچ سطحى نمى تواند اعتقادات قوى رزمندگان در هشت سال جنگ تحمیلى را به دین کتمان کند، در همین جنگ هر سال نوروز باستانى که ارمغان ماندگار تمدن ایران است جشن گرفته مى شد، همان رزمندگان از ارتش، سپاه و بسیج گرفته تا مردم عادى در نوروز جبهه هم مدافع تمدن، ناموس و دین بودند،جان و مال دادند تا از تهاجم دشمن بعثى جلوگیرى کنند؛ نکته جالب داستان اینجاست که اکنون برخی مدعیان وطن پرستى یا روشنفکری خود را وارثان کوروش، داریوش و تمدن ٢۵٠٠ ساله می دانند. سئوال اینجاست؛ اینان زمانى که مردم زیر موشک و تیر دشمن (بعثى ها) بودند کجا خوشگذرانى مى کردند؟
۴-مردم البته به دلیل تنگاهاى اقتصادى، اختلاس ها، حقوق هاى نجومى، بیکارى و ..گلایه هاى دارند که به حق است، همین مردم دلشان با نظامى است بابتش جوانان داده اند.
۵- چند سالى است در آبان ماه، از مردم دعوت مى شود تا در پاسارگاد تجمع کنند ؛بهانه این تجمع، تکریم کوروش است، منشاء فراخوان ها اکثرا از خارج از ایران است. از اینرو مى توان گفت وقتى داریوش و کوروش تکریم مى شوند یا می‌تواند در تقویت هویت ملی به‌کار آیند که بهانه سوء استفاده نشوند و مشتاقان واقعى تکریم کوروش “یعنى مردم” فریب نخورند. شک نیست که سلطنت طلبان و برخى فریب خوردگان به این بهانه از علاقه مردم به کوروش سوء استفاده مى کنند. مردم هوشیار بخوبى مى دانند که زیر چتر این قماش نمى روند و بزرگى کوروش را هم از یاد نخواهند برد.

پیشنهاد ویژه :   شمس آباد نیوز : سعدالله زارعی گفتنی‌هایی درباره رابطه اخیر تهران ـ آنکارا

این خبر را به اشتراک بگذارید :