به گزارش شمس آباد نیوز؛ روحانیت در بسیج مردم علیه حکومت شاه و پشتیبانی از نهضت حضرت امام خمینی (ره) نقش مؤثری داشتند. در این مبارزات خداپسندانه اقشار مختلف مردم از روحانیون، کارمندان، فرهنگیان، دانشگاهیان، کارگران، کشاورزان نقش در خور تحسینی داشته اند که در این گزارش به بخشی از نقش روحانیت در پشتیبانی از نهضت حضرت امام خمینی (ره) و بیزاری با رژیم شاه پرداخته ایم. هرچند این مبارزات در استان چهارمحال و بختیاری هم چون مبارزات مردم در شهرهای بزرگی مانند اصفهان، تهران و قم نبوده ولی با این وجود مبارزات مردمی به رهبری روحانیت و سایر مبارزان انقلابی در استان در جایگاه خود نیز قابل تقدیر و تحسین است.

انقلاب اسلامی، انقلابی دینی اجتماعی است که بر پایه دین پایه گذاری شد

حجت الاسلام حسن جلالی امام جمعه هفشجان در گفت‌وگو با شمس آباد نیوز در رابطه با نقش روحانیت در انقلاب اسلامی گفت: مشخص است که نظام جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۴۲ با رهبری امام خمینی (ره) و بسیاری از روحانیون بزرگ شروع شد.

وی ادامه داد: این موضوع روشن است که اساس این نظام مقدس بر پایه دین بنا نهاده شد و انقلاب اسلامی انقلابی دینی-اجتماعی است، افرادی که از دین حرفی برای گفتن داشتند روحانیون جامعه بودند، روحانیونی که از دل همین مردم ستمدیده و مظلوم آمده بودند و در حوزه های بلاد مذهبی رشد و نمو پیدا کردند و استارت این انقلاب را زدند.

جلالی با اشاره به اهمیت استقلال، ساده زیستی و مردم داری روحانیون افزود: قطعا هیچ قدرتی به جز قدرت روحانیت نمی توانست مردم را اینگونه بسیج کند و در صحنه بیاورد، در حال اکنون هم شرایط به همان شکل است، مردم در مهمترین مسائل از اولین کسانی که مورد مشورت قرار می دهند و اطمینان دارند همین روحانیت است.

وی بیان داشت: در شرایط امروزی اگر خدای ناکرده کسی در فکر لطمه زدن به این انقلاب باشه باید مطمئن باشیم دشمن درصدد ایجاد یک موازنه و یک نمونه ای از خود روحانیت است تا بتواند به این نظام ضربه بزند.

جلالی با اشاره به اینکه امام راحل هواره توصیه می فرمودند که روحانیت باید استقلال خود را باقی کند و نباید وابسته به دولت باشد، روحانیت باید همان زندگی ساده و بی آلایش خود را داشته باشد و با مردم باشد و نباید از مردم فاصله بگیرد ادامه داد: ایشان در همین راستا هیچ گاه به نزدیکان و بستگان خود اجازه نمی دادند در مناسب و پست های دولتی ورود پیدا کنند.

وی تاکید کرد: روحانی برای درک مردم باید از جنس خود مردم باشد همانگونه که خود امام خمینی (ره) هم از جنس مردم بودند، همانگونه که مقام معظم رهبری هستند، همانگونه که شهید نواب صفوی ها بودند، شهید مدرس ها بودند.

روحانیت راهگشای مردم در جامعه طاغوت زده زمان شاه بودند

در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی مردم بیدار دل و شجاع چهارمحال و بختیاری در مقاطعی دوش به دوش روحانیت در عرصه های مختلف انقلابی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) علیه رژیم شاه مبارزه می کردند. این مبارزات در آغازین سال های نهضت حضرت امام خمینی (ره) به ویژه از سال ۱۳۴۵شمسی در استان شروع شد.

شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی مرهون همت، سعی و کوشش و اخلاص و فداکاری مردان وزنانی است که با درک درست از موقعیت ورسالت خویش و عمل به هنگام به رهبری روحانیت آگاه و مبارز و در راس آن حضرت امام خمینی (ره) به بیزاری با نظام استبدادی و وابسته به استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل به پاخاستند و برای محو زشتی ها و استقرار خوبی ها از بذل جان و مال و هستی خویش دریغ نکردند.

بیداری و حضور مردم در صحنه به رهبری امام به طوفان بنیان کنی تبدیل شد که در مسیر خود هرچه خار وخس بود را برکند و غبار رنج و اندوه از چهره کشور زدود و فضای میهن عزیزمان را آکنده از عطر آزادی و استقلال نمود. در این راه مقدس شهدای عزیزی تقدیم اسلام شد و سرانجام مقاومت و ایستادگی و خدامحوری طعم شیرین پیروزی را به کام ملت ستم دیده و رنج کشیده ایران چشاند.

پیشنهاد ویژه :   شمس آباد نیوز : شمس آباد - «اعزام پرستو»؛ دلیل عملگی تیم فاسد آمدنیوز برای سازمان‌های جاسوسی

در جامعه طاغوت زده دوران شاه، علما و روحانیت برای آگاهی و آشناکردن مردم با احکام دین مبین اسلام سعی های جدی و مستمری داشتند. آنان ظلم و ستم شاه و دخالت بیگانگان را در کشور خطری بزرگ دانسته و با طاغوت به مبارزه بی امان برخاستند اما رژیم شاه سعی می کرد به هر قیمتی که شده جلوی حرکت انقلابی مردم به رهبری روحانیت را بگیرد از سوی دیگر ساواک روی اسم حضرت امام خمینی (ره) خیلی حساس بود، چون نام امام (ره) مساوی بود با بیزاری جدی با سیاست های ضدمردمی و ضددینی شاه و اشاعه روحیه استکبارستیزی و جلوگیری از دخالت بیگانگان در کشور اما مردم شیفته امام و ارادتمند به ایشان بودند و در آن مقطع زمانی یاد و نام به عنوان یکی از روش های مبارزاتی علیه حکومت شاه محسوب می شد.

بر همین اساس ساواک سعی می کرد که جلو انتشار نام امام، به هر نحو ممکن گرفته شود، اما موفق به این کار نشدند، با این وجود ساواک سعی می کرد جلو حرکت انقلابی مردم را بگیرد، لذا انقلابیون برای رسیدن به نتیجه، مبارزات را به شیوه خاصی دنبال می کردند و آن هم تشکیل هسته های مبارزاتی در حوزه علمیه، دانشگاه، مدارس و صنوف مختلف بود، در این میان روحانیون با بوجود آمدن زمینه مناسب، فعالیت و مبارزات انقلابی خود را سه سال بعد از واقعه ۱۵ خرداد ۴۲ در استان شروع کردند.

مردم چهارمحال و بختیاری از سال ۱۳۴۵ با شخصیت امام راحل آشنا شدند

یکی از روحانیون انقلابی بنام آقای شیخ غلامعلی خلدی فراز (متولد ۱۳۲۱دستجرد اصفهان) در۱۶ و ۱۷دی ماه ۱۳۴۵ در مسجد جامع شهر سامان ضمن نقد حکومت شاه، از شخصیت امام و بیزاری ایشان با حکومت شاه سخن گفت و در پایان سخنرانی برای ارامش امام دعا کرد و مردم نیز با صدای بلند آمین گفتند. به استناد این سند می توان گفت مردم استان ما در سال ۱۳۴۵ با نام امام خمینی (ره) و شخصیت ایشان آشنا شدند و کم کم نیایش و علاقه آن ها نسبت به امام بیشتر شد.

رویکرد و علاقه مردم استان به امام روز به روز بیشتر می شد. تا این که در دی ماه ۱۳۴۶ عده ای از مردم شهرکرد برای زیارت به کربلای معلی می روند. آن ها در عراق با امام نیز دیدار می کنند و حضرت امام علاوه بر هدیه یک جلد توضیح المسائل (رساله) نیز به آقای رضوی و آقای اسلامی که از بازاریان شهرکردی بودند، می دهد.

مردم این استان علاوه بر آن رساله عکسی نیز از حضرت امام (ره) هم همراه خود به شهرکرد می آورند و ضمن نشان دادن آن به مردم خاطراتی هم از ملاقات با ایشان برای مردم می گفتند. (انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک در استان چهارمحال و بختیاری، سند شماره۱۷۹۰/ه تاریخ ۳۰/۱۰/۱۳۵۷ ص۲۰) در سال ۱۳۴۶ یکی از روحانیون مبارز و انقلابی به نام شیخ محمدعلی صفر نورالله به شهرکرد آمد و مدیریت حوزه علمیه امامیه را برعهده گرفت.

پیشنهاد ویژه :   استان چهار مهال و بختیاری : دولت به دنبال افزایش نرخ ارز نیست/فروش دارایی‌ مازاد بانک‌ها اقدامی قانونی است

وی از روحانیون بسیار فعال، شجاع و انقلابی بود که هدایت و رهبری مبارزان انقلابی را در شهر برعهده گرفت. وی در کلاس درس و تفسیر قرآن کریم حکومت شاه را فاسد و ظالم و ستمگر بیان کرد. (همان، سند شماره۱۵۸۵/ه مورخ ۲۵/۱۱/۱۳۴۶ ص ۱۵) حتی زمانی که مسئولین دولتی در استان از روحانیون و مردم برای دعا به جان شاه دعوت کردند آقای صفر نورالله به بهانه معالجه به اصفهان رفت تا بعد از اتمام مراسم دعا او را مورد بازخواست قرار ندهند. (همان سند ص ۱۷) این سیر مبارزاتی همچنان تا سال ۵۶ به صورت محدود ادامه داشت اما طی سال های ۵۶ و ۵۷ که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد این فعالیت ها به اوج خود رسید.

روحانیون از مسجد برای افشای ماهیت واقعی شاه به خوبی استفاده می کردند. هرگاه یکی از علما در منبر علیه حکومت سخنرانی می کرد، بعد از سخنرانی بوسیله ساواک مورد بازخواست و پیگیرد قرار می گرفت بر همین اساس مبارزان انقلابی آنان را فراری می دادند.

حجت الاسلام محمد ابراهیم فلسفی با اسم مستعار حاج هاشمی در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرکرد نماز جماعت می خواند. وی در ۲۴/۵/۱۳۵۷ بعد از نماز سخنرانی شدیدی علیه حکومت شاه ایراد نمود، بر همین اساس نیروهای ساواک برای دستگیری او وارد عمل شدند، اما مبارزان انقلابی طی یک عملیات انقلابی جان ایشان را نجات دادند، در این باره حاج آقا صفر نورالله به بهانه اجتماع آوری سودمند مردم برای امورات مسجد بلند شد و چندین از مردم را هم برای این کار دعوت به همکاری نمود که با این اقدام مسجد شلوغ شد. در این بین نیز مرحوم مصطفی پولادی باغبهادرانی، آقای فلسفی را در ازدحام مردم بیرون برد و سپس ایشان را به طاقانک منتقل نمود و بعد از توقف کوتاهی در آنجا از طاقانک به زرین شهر رفتندو فردای آن روز نیز آقای فلسفی به قم عزیمت نمودند. (همان، سند شماره ۹۸۵۹/ه مورخ ۵/۶/۱۳۵۷ ص ۲۸۸)

مناسبت های مذهبی فرصتی برای بیان دیدگاه های امام خمینی (ره) و برنامه ریزی برگزاری راهپیمایی ها در استان بود

هم چنین روحانیت در بیزاری علیه رژیم شاه از مناسبت های مذهبی به منظور برگزاری راهپیمایی به خوبی استفاده می کردند. ازجمله محرم و صفر و ماه مبارک رمضان. در اسناد انقلاب اسلامی به روایت ساواک آمده است که در بروجن بعد از اقامه نماز عید سعید فطر، تظاهرات بزرگی بر پا گردید. در آن تظاهرات در حدود ۵۰۰ نفر شرکت داشتند. (همان، شماره۱۵۵۷/۱۹ه ب مورخ ۱۳/۶/۱۳۵۷، ص ۲۹۸) در همان روز نیز در شهرکرد تظاهرات مشابهی بعد از اقامه نماز عید سعید فطر از حسینیه اعظم آغاز و برگزار گردید. (همان، سند شماره ۲۸۸۹/۵ مورخ ۱۴/۶/۱۳۵۷ ص ۳۰۰) سرانجام تظاهرات های مردمی و بیزاری با رژیم شاه در پاییز سال ۱۳۵۷ از شکوه و عظمت بیشتری برخوردار شد. چنانکه در ۱۶/۸/۱۳۵۷ در چهارراه بازار حجت الاسلام محمدتقی بشارت دهاقانی در اجتماع دو هزار نفری مردم سخنرانی کرد. ایشان در سخنان خود ضمن دعوت مردم به پشتیبانی از نهضت انقلابی حضرت امام خمینی (ره) و بیزاری با حکومت شاه، از آنان خواست که در اجتماع بزرگتری که در عید قربان برگزار خواهد شد شرکت نمایند. (همان، سند شماره ۱۰۱۴۲ه تاریخ ۱۷/۸/۱۳۵۷ ص ۳۹۷)

دیگر روحانیون استان نیز سهم مؤثری در انقلاب اسلامی داشتند ازجمله این بزرگواران می توان از مرحوم آیت الله سید عطاالله احمدی، سید جواد صفوی وانانی، عبدالعلی سرشاد قهفرخی، مرحوم شعبانعلی یوسفی، سید مرتضی احمدی فرزند مرحوم آیت الله احمدی، جعفر علی قلی بنی، قاسم خان نادری بنی، محمدعلی مولوی، علی عبداللهی، سید محمد متقی بروجنی، محمد عباسیان، محمد قنبری شیخ شبانی نام برد.

پیشنهاد ویژه :   شمس آباد نیوز : بهره برداری از ۲ واحد تولیدی و صنعتی در شهرکرد

مرحوم آیت الله سید عطاالله احمدی شیخ شبانی از علمای بزرگ استان علاوه بر سخنرانی هایی که در پشتیبانی از حضرت امام خمینی (ره) و بیزاری با حکومت شاه داشتند اطلاعیه هایی نیز تهیه و توزیع می کردند. ایشان طی اطلاعیه ای دست نویس از مردم درخواست نمود که در تظاهرات بزرگی که در ۱۶ آبان ماه سال ۱۳۵۷ برگزار خواهد شد،شرکت نمایند.

 

ایشان در آن اطلاعیه ضمن تجلیل از مردم شریف استان از اقشار مختلف مردم برای شرکت در راهپیمایی دعوت به عمل آورده بود در بخشی از این اطلاعیه آمده است که: « امروز نه تنها ما با رژیم طاغوتی و عوامل مزدور او روبرو هستیم بلکه مستقیماً با نیروهای آمریکایی، انگلیسی و اسراییلی و پشتیبانی شوروی و چین دشمنان ملت ما و غارتگران منابع ثروت و هستی ما مواجه هستیم. در این میان تنها با اتکا به نیروی الله و خواست فولادین و قدرت فشرده ملت و رهبری ابرمرد تاریخ معاصر و وارث حسین علیه السلام حضرت امام خمینی بتوانیم رژیم حاکم و حامیان جهان خواه و ضد بشری او را به زانو در آوریم…»

مردم وفادار و انقلابی نیز به دعوت آن عالم بزرگ روز ۱۶/۸/۱۳۵۷ در مقابل مسجد صاحب الزمان شهرکرد تجمع نمودند. در این اجتماع طبق اسناد ساواک بیش از دو هزار نفر شرکت کرده بودند. این اجتماع بزرگ با سخنرانی یکی از روحانیون آغاز شد و تا ساعت ۱۲ ظهر ادامه داشت. در پایان آن تظاهرات بزرگ نماز جماعت در یکی از خیابان های شهرکرد اقامه شد و حجت الاسلام بشارت بعد از اقامه نماز جماعت سخنرانی نمودند. ایشان در سخنان خود گفتند: «رهبر مملکت ما با ۳۰ سال سلطنت خود با خیانت و ظلم و ستمی که به ملت رواداشته اکنون در برابر ملت سر تعظیم فرود آورده و به التماس افتاده است. در صورتی که هیچ کس فریب این دروغ ها را نمی خورد.» در پایان از مردم خواستند که در تظاهرات بزرگ بعدی که در عید قربان برگزار می گردد شرکت نمایند. (همان، سند شماره ۱۰۱۳۶/۱۹ه تاریخ ۱۶/۸/۱۳۵۷ ص ۳۹۴ و سند شماره ۱۰۱۳۷/۱۹ه مورخ ۱۶/۸/۱۳۵۷ ص ۳۹۵) همچنین در تظاهرات مردم شهرکرد در روزهای ۱۸ و ۱۹ آذرماه ۱۳۵۷ حجت الاسلام علی سعیدی شاهرودی «شدیداً به دولت و حکومت تاخت وعنوان می نماید که باید رژیم را سرنگون و شخص لایقی را روی کار آورد.» (همان، سند شماره ۷۵۹۰/۱۹/ه تاریخ ۲۸/۹/۵۷)

گام‌های نهایی شکوفایی انقلاب در چهارمحال و بختیاری با پست کشیدن مجسمه شاه از میادین شهرها و نصب عکس امام بر فراز آن

در ادامه این تظاهرات در شهر بروجن هزاران نفر از مردم با سودمند و راهنمایی روحانیون از جمله آیت الله محمدتقی شاهرخی خرم آبادی و سایر مبارزان انقلابی در ۲۶ دی ماه ۵۷ مجسمه طاغوت به زیر کشیده و عکس امام را بر فراز ستون آن نصب کردند. در شهرکرد نیز در روز ۲۷ دی ماه ۱۳۵۷ مردم طی تجمعی پرشور مجسمه طاغوت را از جا کنده تا خار مظهر سلطه جنایت بار پنجاه سال رژیم پهلوی دیگر در هیج چشمی نخلد و میدان مجسمه بشود میدان آزادی.

مردم پس از تخریب مجسمه شاه به سمت ساواک رفتند و ساختمان ساواک را که پیش از این اسنادش به مرکز توپخانه اصفهان منتقل شده بود را تسخیر کردند. (همان، گزارش نوبه ای شماره ۱۵۶ فرمانداری نظامی اصفهان و حومه، ص ۴۵۶) این تظاهرات ها همچنان در بیشتر نقاط استان به ویژه شهرکرد، بروجن، سامان، فارسان، فرخشهر و شهر کیان تا پیروزی انقلاب ادامه داشت.

انتهای پیام/۱۰۲۴ج

این خبر را به اشتراک بگذارید :